[ENGLISH]
Hi everyone, I’d like to share a small workaround I’ve implemented to fix the issue of very low microphone volume when recording videos on the Sony Xperia 10 III running SailfishOS 5.0.0.72.
In my case, the microphone works fine during calls, but videos, voice messages, and recordings made with the Recorder app were always far too quiet. After some testing, I found that increasing the PulseAudio source volume (the “gain”) to 200% finally makes the recordings audible, without introducing noticeable distortion.
Since PulseAudio resets its levels at every reboot, I created a small script that automatically applies the boost at session startup (specifically, after 30 seconds).
You can find the full guide on my GitHub page:
[ITALIANO]
Ciao a tutti, condivido una piccola soluzione che ho adottato per risolvere il problema del volume molto basso del microfono durante la registrazione dei video sul Sony Xperia 10 III con SailfishOS 5.0.0.72.
Nel mio caso, il microfono funziona bene nelle chiamate, ma i video, i messaggi vocali e le registrazioni attraverso l’app Registratore, risultavano sempre troppo silenziosi. Dopo alcune prove, ho scoperto che aumentando il volume della sorgente PulseAudio (il “gain”) al 200% la registrazione diventa finalmente udibile, senza distorsioni evidenti.
Poiché PulseAudio ripristina i livelli a ogni riavvio, ho creato un piccolo script che applica automaticamente il boost all’avvio della sessione (per la precisione dopo 30 secondi).
Potete trovare la guida sulla mia pagina GitHub: