There are some terms I’m not 100% sure about how to translate them properly, so I’m compiling a list of them in a table over here. Maybe some of them could be added in the dictionary of translate.sailfishos.org
There also doesn’t seem a written-down style guide available on the wiki. I’m trying to stick to the style of currently available translations as much as possible (from my experience of using Sailfish OS in Dutch), but a guide would be useful in some situations.
English term | some translation options (bold is what I’m slightly biased towards using) | Comment |
---|---|---|
User permissions | gebruikersttoestemmingen/permissies/rechten | Gebruikersechten klinkt het simpelst, permissies iets “ingewikkelder”. Toestemmingen klinkt alsof het toegelaten wordt, terwijl de “permissions” vooral gebruikt te lijken worden om dingen juist niet toe te laten. |
Log in / sign on | Aanmelden, inloggen | Aanmelden klinkt een stuk Nederlandser |
Credentials | Aanmeldingsgegevens | Ik kan niet echt op een beter woord komen |
sign-on parameters | Aanmeldingsgegevens, aanmeldparameters | Aanmeldingsgegevens botst een beetje met de vertaling van credentials, maar misschien ook niet. Ik weet het niet. Het ligt denk ook een beetje aan de context. Ik zou aanmeldgegevens gebruiken als de fout ligt bij de invoer van de gebruiker, maar aanmeldparameters eerder als het een fout in parameters aan een functie betreft. |
Authenticate | Authentiseren, legitimeren, verifiëren | Waarschijnlijk heb ik authentiseren totaal verkeerd gespeld. Legitimeren klinkt wat dagelijkser, authentiseren klinkt wat meer wat technischer. Verifiëren klinkt wat algemener dan voorgaande termen. |
Compositor | Compositor, letterzetter, samenvoeger | Geen idee of er een fatsoenlijk Nederlands woord voor bestaat. Letterlijk vertalen naar letterzetter klinkt wel geinig, vooral omdat het rijmt .Maar dat heeft te veel met typografie te maken, niet met het samenvoegen van beelden om een geheel te maken. Ik zal het wel op compositor houden om het minder geforceerd te laten klinken. |
Idle | niet in gebruik / buiten gebruik | Buiten gebruik geeft mij de indruk dat iets defect is |